UNIVERSITY EXTENSION IN FAVOR OF DIGITAL INCLUSION FOR THE COMMUNITY OF NORTHERN CEARÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12662/1809-5771ri.126.5570.p5-11.2024

Keywords:

projeto de extensão, inclusão digital, aprendizagem colaborativa

Abstract

The aim of this study was to describe the importance of the “Digital Inclusion and Collaborative Learning in Canindé” project in reducing the digital divide and fostering local development. A qualitative and descriptive approach was used, applying a questionnaire to assess the community's IT knowledge. The results show a strong interest in learning basic computer and web tools. The discussion emphasizes the need to balance teacher training, infrastructure and curriculum for effective implementation of technologies. It is concluded that digital inclusion projects are essential for empowering the population and promoting social equity, and that more robust government investment is needed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karla Angélica Silva do Nascimento, Centro Universitário Christus

Professora da Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará; Professora do Mestrado Profissional de Ensino da Saúde e Tecnologias Educacionais e do Núcleo de Educação a Distância Centro Universitário Christus; Professora do curso de Pedagogia da FECISC/UECE. Pós-doutora pela Universidade Estadual do Ceará; Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará; Mestra em Educação (Formação de Professores) pela Universidade Estadual do Ceará; Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará. Editora da Revista Educação Formação do PPGE/UECE; Editora Gerente da Revista Práticas Educativas, Memórias e Oralidades. Membro do comitê científico da Revista Brasileira de Educação (RBE), Revista EaD em Foco, da Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación. Membro da comissão científica Congresso Brasileiro de Informática na educação. Membro do projeto de pesquisa Qualificação de periódicos científicos de educação: articular para internacionalizar (2023-atual), financiado pela FUNCAP e CNPq. Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). 

Júlio César Almeida Cirino, Universidade Estadual do Ceará

Graduando do curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Ceará, Faculdade de Educação e Ciências Integradas do Sertão de Canindé - FECISC/UECE.

Antonia Leonarda Silva Amorim, Universidade Estadual do Ceará

Graduando do curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Ceará, Faculdade de Educação e Ciências Integradas do Sertão de Canindé - FECISC/UECE.

Line Maria de Lima Gadelha, Centro Universitário Christus

Aluna do Mestrado Profissional em Ensino na Saúde e Tecnologias Digitais do Centro Universitário Christus, MESTED/Unichristus.

Published

2024-11-28

Issue

Section

Artigos Originais