PROFESSIONAL ETHICS: THE CASE IN THE PALACE HOTEL EVENTS SECTOR

Authors

  • Fábio Vinicius Araujo Passos UFF - Universidade Federal Fluminense. FATEC - Faculdade de Tecnologia Senac Rio.
  • Jonathan Duarte da Silva UERJ - Universidade Estadual do Rio de Janeiro
  • Maria Adelaide Henriques de Almeida FATEC - Faculdade de Tecnologia Senac Rio.
  • Vanessa Cristina Revheim Cunha UNEMAT - Universidade do Estado de Mato Grosso.
  • Jefferson Jorge Costa Universidade Federal Fluminense (UFF) Universidade Federal do Estado do Rio (UNIRIO)

DOI:

https://doi.org/10.12662/2359-618xregea.v12i1.p138-149.2023

Keywords:

ethics, standard, hotel, events

Abstract

This paper presents reflections on ethical dilemmas in the corporate world through a teaching case. It narrates the situation of the new Events Coordinator of a hotel located in the Copacabana neighborhood in the city of Rio de Janeiro – RJ; he was promoted and presented a behavior outside the standards defined by the Hotel Enterprise Conduct Standards. The purpose of this teaching case is to practice experienced situations that may occur in lodging facilities and to encourage the discussion of conflict resolution strategies, bringing to the academic environment a situation in which a hotel coordinator is directly involved. Thus, a discussion is proposed to enable the emergence of strategic ideas that can be used in resolving the situation revealed keeping the students connected and in tune with market situations and needs experienced in occupations in the hotel segment. The interdisciplinary conception of the use of teaching cases in the development of higher education courses in tourism and hospitality contributes to the quality differential in the educational offer. It is suggested, as a research agenda, that future investigations seek to identify and problematize dimensions associated with ethical dilemmas in the hospitality industry. It also contributes to studies on the relationship between ethics and hospitality. At the end of this study, it was suggested that the dissemination of teaching cases in the hotel industry should be expanded, given the scarcity of Brazilian studies on this theme.

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Author Biographies

Fábio Vinicius Araujo Passos, UFF - Universidade Federal Fluminense. FATEC - Faculdade de Tecnologia Senac Rio.

Mestre em Administração, Especialista em Marketing e graduado em Turismo com complementação pedagógica para o Ensino Fundamental, Médio e Superior. Atualmente é professor em cursos de Pós-Graduação e Graduação nas modalidades presencial, semi-presencial e a distância de Administração, Eventos, Hotelaria e Turismo.

Jonathan Duarte da Silva, UERJ - Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Doutorando em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Mestre em Geografia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio. Bacharel e Licenciado em Geografia e Meio Ambiente pela PUC-Rio. Na Hotelaria, é Especialista em Gestão de Serviços com ênfase em Turismo, Hotelaria e Eventos pela Universidade Federal Fluminense (UFF), Tecnólogo em Hotelaria pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial (SENAC-Rio).

Maria Adelaide Henriques de Almeida, FATEC - Faculdade de Tecnologia Senac Rio.

Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Santa Úrsula - Rio de Janeiro, fez cursos da área de Gastronomia, Treinamentos Pedagógicos para Docentes no Senac-Rio, hoje ministra unidades curriculares em cursos de Gastronomia, na mesma instituição de ensino.

Pesquisadora, seu interesse abrange as áreas de Hotelaria, Gestão de A&B, Inovação e Educação.

Vanessa Cristina Revheim Cunha, UNEMAT - Universidade do Estado de Mato Grosso.

Licenciada em Letras - Português e Inglês pela Universidade Católica de Santos, especialista em Tradução de Inglês pela Universidade Gama Filho, e mestre em Línguas Modernas - Linguística Aplicada e TESOL pela Universidade do Mississipi, EUA. Ex-bolsista Fulbright, Professora Assistente de Língua Portuguesa no Departamento de Espanhol e Português da Yale University entre agosto de 2013 e maio de 2014. 

Jefferson Jorge Costa, Universidade Federal Fluminense (UFF) Universidade Federal do Estado do Rio (UNIRIO)

Formado em Gestão de Hospitalidade (FATEC RIO), pós-graduando em Gestão de Serviços Turísticos (UFF) e Mestrando em Ecoturismo e Conservação (UNIRIO).

Published

2023-03-03

How to Cite

PASSOS, Fábio Vinicius Araujo; SILVA, Jonathan Duarte da; ALMEIDA, Maria Adelaide Henriques de; CUNHA, Vanessa Cristina Revheim; COSTA, Jefferson Jorge. PROFESSIONAL ETHICS: THE CASE IN THE PALACE HOTEL EVENTS SECTOR. Journal Of Management Analysis, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 138–149, 2023. DOI: 10.12662/2359-618xregea.v12i1.p138-149.2023. Disponível em: https://periodicos.unichristus.edu.br/gestao/article/view/4367. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

CASE STUDY