INTERNATIONALIZATION OF BIOJEWELS

A UNION BETWEEN SOCIOBIODIVERSITY, SUSTAINABILITY AND INNOVATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12662/2359-618xregea.v13i2.p177-197.2024

Keywords:

sociobiodiversity, biojewels, internationalization

Abstract

Analyzing whether brazilian sociobiodiversity contributes to the insertion of biojewelry producers in the international market corresponds to the general objective of this study. The specific objectives are: to verify which factors of brazilian sociobiodiversity contribute to adding value for biojewelry producers to enter the international market; to verify whether the insertion of brazilian biojewelry in the international market contributes to the formation of production chains of interests of traditional peoples and communities and family farmers; and to verify whether the production of biojewelry by traditional peoples and communities contributes to the manifestation of popular culture and their creative capacity.  The qualitative, exploratory research made use of an interview script for data collection. The results show that, more than contributing to the insertion of bio-jewelry in the international market, socio-biodiversity has reiterated social, cultural and economic values; helping in the diversification of the pieces, increasing opportunities for producers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Givan Aparecido Fortuoso da Silva, Faculdade de Tecnologia de Barueri - Fatec BarueriUniversidade Federal do ABC - UFABC

Doutorando em Economia Política Mundial na Universidade Federal do ABC - UFABC. Possui Mestrado em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2001). Atualmente é professor da Faculdade de Tecnologia de Barueri (CEETEPS - Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza), já tendo lecionado em cursos de graduação e pós-graduação em instituições como Mackenzie, PUC-SP, UNINOVE, FIT, Faculdades Senai, entre outras. Atua, também, como consultor pela Associação Brasileira de Consultoria e Assessoria em Comércio Exterior. A área de Negócios Internacionais é a sua área de interesse de ensino e pesquisa, tendo como temas principais: política comercial externa, empreendedorismo internacional, internacionalização de empresas brasileiras, políticas públicas voltadas para o desenvolvimento da atividade de comércio exterior.

Adriana de Souza Martins, Faculdade de Tecnologia de Barueri - Fatec Barueri

Graduada no Curso Superior de Tecnologia em Comércio Exterior pela Faculdade de Tecnologia de Barueri - Fatec Barueri

Érica Santos Oliveira, Faculdade de Tecnologia de Barueri - Fatec Barueri

Graduada no Curso Superior de Tecnologia em Comércio Exterior pela Faculdade de Tecnologia de Barueri - Fatec Barueri

Márcia Joviano da Silva, Faculdade de Tecnologia de Barueri - Fatec Barueri

Graduada no Curso Superior de Tecnologia em Comércio Exterior pela Faculdade de Tecnologia de Barueri - Fatec Barueri

Published

2024-04-24

How to Cite

SILVA, Givan Aparecido Fortuoso da; MARTINS, Adriana de Souza; OLIVEIRA, Érica Santos; SILVA, Márcia Joviano da. INTERNATIONALIZATION OF BIOJEWELS: A UNION BETWEEN SOCIOBIODIVERSITY, SUSTAINABILITY AND INNOVATION. Journal Of Management Analysis, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 177–197, 2024. DOI: 10.12662/2359-618xregea.v13i2.p177-197.2024. Disponível em: https://periodicos.unichristus.edu.br/gestao/article/view/4706. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

ARTICLES