CONSUMPTION AND SOCIO-ENVIRONMENTAL ISSUES: THE REPRESENTATION OF THE “SELF” AS A SOCIAL PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12662/2447-6641oj.v21i37.p212-235.2023

Keywords:

consumer, socio-environmentalism, Erving Goffman, representation, social relationships.

Abstract

Objective: The analytical dimension, taking into consideration the author's work as specified basis, aims to explore the performances in face of wasteful consumption, the representation that consolidates facades and socio-environmental issues.

Methodology: As methodology, a qualitative approach is adopted, through a review of specialized literature and legislation, with the analytical method as its method.

Resultados: In the end it is concluded that the expansion of consumption requires the creation of a set of masks managed by actors in contemporary society to represent and appear, concomitantly the socio-environmental dilemmas emerge, but relegated to a second plan and left aside. Under the consumer dimension most socio-environmental problems are engendered by adherence to the phenomenon of commodity circulation.

Contributions: The present paper addresses the nexus between the representations of the self in everyday life (Goffman) and the conformation of its possible connection with consumption, with involvement of pressing socio-environmental issues.

Author Biographies

Cleide Calgaro, Universidade de caxias do sul

Pós-Doutora em Filosofia e em Direito ambos pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS. Doutora em Ciências Sociais na Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS. Doutora em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS. Doutora em Direito pela Universidade de Santa Cruz do Sul – UNISC. Atualmente é Professora da Graduação e Pós-Graduação - Mestrado e Doutorado - em Direito na Universidade de Caxias do Sul - UCS. É Líder do Grupo de Pesquisa “Metamorfose Jurídica” vinculado a Universidade de Caxias do Sul-UCS. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1840-9598. CV: http://lattes.cnpq.br/8547639191475261. E-mail: ccalgaro1@hotmail.com

Aloisio Ruscheinsky, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

Doutor em sociologia, com pós-doutorado na Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Espanha. Professor jubilado do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), CV http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791521D3 Email   aloisioruscheinsky@gmail.com

Published

2023-04-24

How to Cite

CALGARO, Cleide; RUSCHEINSKY, Aloisio. CONSUMPTION AND SOCIO-ENVIRONMENTAL ISSUES: THE REPRESENTATION OF THE “SELF” AS A SOCIAL PROCESS. Revista Opinião Jurídica (Fortaleza), Fortaleza, v. 21, n. 37, p. 212–235, 2023. DOI: 10.12662/2447-6641oj.v21i37.p212-235.2023. Disponível em: https://periodicos.unichristus.edu.br/opiniaojuridica/article/view/4328. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais